tisdag 27 januari 2009

Den e borta nu!

Jag har plockat bort adventsljustaken!!! OCH det är faktiskt inte ens slut på januari! Förra året så hade jag den till nån gång i mars tror jag, fast jag slutade tända den i slutet av februari. Anledningen till att jag faktiskt plockade bort den då var att min svåger, som tydligen brukar springa förbi mitt hus gjorde en road anmärkning på att jag hade adventsljustaken framme fortfarande... mitt svar "meeeeh vadå... jag tänder den ju inte längre! hur såg du den?" så här i efterhand så förstår jag att man även kan se släckta adventsljustakar. även om man bor på 3e våningen. Då frågade han varför jag hade den framme om jag inte ens tänder den.. Jag var tvungen att erkänna att frågan var högst legitim, resultatet blev att jag plockade undan den.

Det är inte så att jag älskar julen, tvärt om, jag är ganska så jul-anti, men just adventsljustakar ger ett så mysigt sken, så jag gillar å ha dom framme länge (eller den, har bara en). Men tydligen så vet jag att det är "fel" att ha den framme allt för länge efter jul, jag är osäker på exakt när man ska ta bort den officiellt, men eftersom jag inte vågar tända den efter sista februari så vet jag innerst inne att det är fel. Jag är en äkta adventsljustakerebell!

Nu kanske ni tror att min svågers pik har förstört mig, att jag har fått men för livet, och kanske lite så har jag det men största anledningen till att den åkte bort så tidigt i år var egentligen att jag köpte en ny sovrumslampa, och då visste jag inte vad jag skulle göra med den gamla, så jag gick ett varv och fick syn på adventsljustaken (fan vilket långt namn å skriva!!!!) och tänkte aha! Jag byter ut den så får jag nåt slags ljus i fönstret ändå.. fast det är faktiskt inte lika mysigt ljus.


Men lite vuxenpoäng borde jag väl ändå få? ;D

3 kommentarer:

Anonym sa...

jo nog känns det lite tomt när man tar bort julgrejerna, speciellt julbelysningen. "Tjugondag Knut åker julen ut" är nåt du kan lägga på minnet om du vill komma ihåg när man ungefär brukar ta bort grejerna. Det är dock inte i slutet av feb utan 13 januari ;)

Jenn-Penn sa...

jo just det... 20dag knut.. men sen så var det väl nån sång om att julen varar ända fram till påska.. fast det kanske inte var sant? *s*

Anonym sa...

haha nä det var inte sant för där imellan kommer fasta

osv.............