fredag 30 januari 2009

Att knäcka en nöt

Det var så att en dag när jag va på affären och fick syn på kokosnötterna så tänkte jag... vem f-n köper kokosnötter? och när? och vad gör dom med dom? hur många kokosnötter säljs det per år i Sverige? Så kom jag å tänka på dom små fåglarna och att det var riktigt kallt ute... hmmmm, jag köper kokosnötter! :D
Så! Jag har satt upp en kokosnöt på min balkong till småfåglarna. :)
Det är faktiskt lite utav en utmaning att öppna en kokosnöt, men faktum är att jag är skitbra på det (jag har gjort det 2 år i rad nu). Trixet är att först göra hål i "hålen", så att man får ut kokosvattnet, tänk på det i affären, skaka nöten så ni hör att det är vätska i, annars e den torr och fåglarna kanske inte vill ha en torr kokosnöt.. :p. Dessutom det är i dom där hålen som man sen sätter trådar i så man kan få upp nöten. Sen tar du ett stadigt grepp om nöten och knackar runt den, några centimeter nedanför toppen... så i bästa fall spricker den fint och fåglarna blir jätteglada! (Att använda såg går det med, men det är lite fusk tycker jag..) Nu har jag små glada besökare som bajsar på min balkong, mest talgoxar :D

Inga kommentarer: