måndag 28 december 2009

Chile 1: ödem, skratt och sol

äntligen sol! och inte för varmt.. ca 23 grader idag.

Resan hit gick oväntat bra, det tràkiga va att tax-free shoppen i Madrid var stängd, det var ju trots allt julafton. Vi hade tänkt äta julmiddag pà McDonalds, men även den var stängd.. sà det blev en "trekantsmacka".. jippii! Sen var det bara à vänta 4 timmar, och underhàlla Tonys syskonbarn, det gick bra, vi lekte "Tiger, Man och Pistol" (Sten sax pàse, fast med hela kroppen)
Väl pà planet fràn Madrid sà testade jag nàgot nytt.. insomningstablett!! helt perfekt, jag sov nog 6-7 timmar i sträck, sà jag var inte alls sà där trött som jag har varit när vi har àkt till Brasilien, toppen! Väl i Santiago sà var det dags för ytterligare 4 timmars väntan, men eftersom vi behövde checka in bagaget och gà igenom passkontrollen igen sà slog vi lätt ihjäl 2 timmar. Avocadomacka och en hallonjuice pà det! mmmm jag har hamnat i Avocadons land.. helt underbart gott!!
Jag tog nàgra häftiga bilder under inflygningen till Santiago, men desvärre sà har inte den här datorn nàgon USB kontakt... :(
jaja, när vi kom fram till Antofagasta sà möttes vi av "Farmor och Farfar", dà hade vi bara 2 timmars bilresa kvar.. började känna mig lite mör. Först àkte vi genom öknen.. och sen längs havet, under dessa 2 timmar sàg jag typ inget som växte.. öken öken öken.. och nàgra "Boro-bo", det är en slags asfàgel... Tillslut kom vi fram till det turkosa huset. Och där väntade halva släkten! Jag som ville duscha!! Men nej, det var öl och tilltugg och rom och oändligt tjatter, 1000-fràgor och jag som inte kan spanska.. sà bra. Alla var supertrevliga, Tony försökte tolka och det gick ganska bra, si po och no po kommer man ju làngt med! ;)
Vid typ 1 pà natten sà började de snälla släktingarna att inse att vi kanske behövde sova (vi förklarade att det var ju en rätt làng resa.. 30 timmar..) Dusch och i säng, helt underbart! Vaknade nästa dag med värsta ödemfötterna!! Det har varit illa de första dagarna i Brasilien, men det här var nog rekord, värsta vattenansammlingen pà ovansidan hahaha men det börjar lägga sig nu.

Pà lördagen àkte vi in till stan.. eller "stan" kanske jag ska säga, "ungarna" hade missat à fà med sig flip-flopps.. och solskyddsfaktor.. det 2 viktigaste efter bikinin! Det var inte helt lätt att hitta nàgra som föll dessa kräsna söta barn i smaken haha
Eftermiddagen bjöd pà sol och bad, skönt! Liiiite kallt i vattnet, men helt klart bad-bart!
Sen skulle kvällens grillfest förberedas, vid 20 skulle alla komma över igen, men i verkligheten är det klockan 22-23. mer öl och mer rom och en massa mat, kyckling, revben, kött, korv, supergott! Tony hade fàtt ett speciellt önskemàl om julklapp fràn sin ena kusin.. en dildo! SUPERGrande! XXXXL, han hittade bara en XL, men det blev kvällens höjdpunkt, efter ett antal drinkar sà slog han in den i ett nytt paket och gav till sin andra kusin (pà skoj), hennes min när hon öppnade paketet inför 20 andra där ibland tonys föräldrar och mostrar! Succeeeeè!! Sen skulle alla leka med den och det hela urartade när Patricia doppade den i sin Piña colada sà att det rann vittskum pà den, ja ni förstàr... Jag fick en AHA-upplevelse, nu vet jag vart Tony har ärvt sina galna ideer ifràn.. ;) Det var helt hysterisktkul i alla fall, skratta sà tàrarna rann. Sen sà skulle Tonys mamma översätta en rolig historia, "Det var en gammal man som hade träffat en ung kvinna, de tog in pà ett motell, de släckte ner och började Mojsa lite.." sen säger mannen till kvinnan "schhhuupillssshaa, schiiiipilchulaa" men hon förstod inte, sà mannen satte in sina löständer igen och sa "chupa me la pichula" och jag börjar ASGARVA! innan Tonys mamma hinner översätta vilket gjorde att alla andra började skratta för att jag hade förstàtt just den meningen (sug min kuk).. avslöjad! hahahaha Visa meningar är universala.. ;D

Igàr va vi pà kalas, Marias (Tonys kusin) dotter fyllde 12, det var en intressant upplevelse, helt avancerat! inte som vàra kalas, utan först skulle barnen äta korv med avocado och en massa annat pà (Completo), sen var det lek och dans, och dà fick de vuxna äta korv.. sen skulle de sjungas för födelsedagsbarnet, och sen var det mer lek innan tillslut presenterna fick öppnas, och dà skulle alla barn sitta i en halvcirkel runt presentbordet och titta pà. :D
Ja just det, strax innan presentöppningen sà var det ett jordskalv (2 till lite senare), Tony hade glömt att nämna att vi befinner oss i ett omràde med jordskalv och jordbävningar (dom sker inte sà ofta, senaste var 2007.. och innan det 1970-talet) Spännande!!!! ;D

Ne nu ska jag se om nàn e online pà MSN.

Puss!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha...aaa vad kan jag säga. Heeelt crazy :o) jag vill oxå va me...fryser röven av mig....till nyår väntas -16 grader....va fan håller vädergudarna på me ?? Puss o kram och hälsa alla ...chauuuuu

Jenn-Penn sa...

kom hiiiiit dá!!! ;D