tisdag 5 januari 2010

Chile 5: Peru à sà...

Jag âr i Peru! Och har kanske vârldens sâmsta tangentbord... jaja! Mr. T och jag tog nattbussen till Arica som ligger hôgst upp i Chile, pà grânsen till Peru, jâttelyxiga bussar med benstôd och man kan luta tillbaka sâtet till liggande nâstan. Trots detta blev det vâl bara 1-2 timmars sômn, vi kom fram vi 6-tiden pà morgonen och efter det obligatoriska toalettesôket (med ransonering pà toapappret, toapapper âr hàrdvaluta hâr och i Chile!! Màsta skaffa mig en egen rulle..) sà hasade vi oss in pà ett cafè. Jag bestâllde en apelsinjuice och en kaffe med mjôlk, Mr. T slog pà stort och bestâllde en svart kopp kaffe. Herrn som tog emot vàr bestâllning var lite distrâ..eller nàt. Vi upprepade apelsin juice typ 3 gànger och han svarade Mango! tillslut sà fattade han. eller i alla fall upprepade han det vi hade sagt. Efter ca 15 min fàr jag dock en mangojuice.. fôrvànad? ;) Sà dà fick Mr. T dra pà sig den bestâmda rôsten och sâga SUMO DE NARANJA!! NO MANGO! och vart âr vàrat kaffe? Ahhh sà mannen och fôrsvann till ett annat bord. Nu hôr det till saken att det âven satt en peruanska vid vàrat bord, hon hade bestâllt en papayajuice.. och vântade och vântade sà nâr mannen kom tillbaka med min juice och mitt kaffe sà saTony till om den med (och om sitt kaffe som han fortfarande inte hade fàtt). Efter ytterligare 15 minuter sà haffade Mr. T en tjej som jobbade dâr och bôrjade skâlla ut henne (stackarn!) om att 30 min fôr att fà en kaffe âr ju helt otroligt!!! och den hâr kvinnans papayajuice dà?¿?! Och dà sâger hon.. papayajuice? det har vi inte... dà reste Peruanskan pà sig och gick hahaha! Tony stormade ivâg och avbestâllde sin kaffe och bestâllde den sen av den andra kvinnan (drama queen? eller bara latino?), men dà kom mannen med Tonys kaffe (efter 35 min)! Jag satt bara och skatta. Jag had ju min juice och kaffe haha iofs kaffe med mjôlkskinn pà! men man kan inte vara sà krâsen! (Fast jag drack inte upp slumpen usch!)

Sen fick vi slà ihjâl lite tid eftersom grânsen inte ôppnade fôrrens lite senare och sen var det dags att fylla i papper och hitta en taxi (som man delar med andra), sjâlvklart var det strejk hos den chilenska tullen, sà det var vâldigt begrânsat antal de kunde ta emot àt gàngen plus att vi var tvugna att byta chauffôr vid Peruanska grânsen. Och gissa vad?! Vâl vid den Peruanska grânsen sà skulle mer papper fyllas i och vi skulle scanna vâskor och bla bla tillslut var vi igenom! och vid gott mod! Tiden âr 2 timmar bakàt, dvs endast 2 timmars skillnad mot Sverige och det var 32 grader varmt vid 10-tiden :D

Vi hade 2 hotell alternativ (som vi gillade) och det fôrsta var ett typiskt sànt hotell dâr bilden visar mer ân verkligheten.. hehe, sà dà àkte vi till det andra alternativet. Mycket bâttre och vi fick dessutom rabatt fôr att vi var turister.. erm brukar det inte vara tvârt om?¿! Sà vi bôrjade med en stadig lunch, jag àt Lomo de pobre, vilket var en god kôttbit med ett stekt âgg pà och till det stekt banan och bacon, lôk och tomat (och ris och pommes vilket jag int orkade med). Weird! men gott... Sen blev det poooolen! Vi har pârontrâd och avocadotrâd och vindruvor i trâdgàrden.. exotiskt! :D Och pà vâgen fràn poolen hittade vi datorer (fràn stenàldern typ..)! bra va?!¿ ;)

Hoppas jag fàr se en lama! Jag har redan sett en sàn dâr kvinna med flâtor och hatt.. och konstiga bollar i flâtorna och till henne sa Mr. T Alejandro! hehe fast inte sà hon hôrde.. och alla âr megakorta! :D

Nâ nu âr det dags fôr en siesta!! ;)
Kram!

Inga kommentarer: