måndag 18 januari 2010

Chile 9: Viña del Mar och Valparaiso

Nu har vi varit här i 4 dagar och jag har hunnit med att vara magsjuk en dag (jag besparar er detaljerna..), legat på stranden en dag (tur det var lite mulet), lyssnat på galna tutande bilar en halv kväll/natt (poppis att Piñera vann valet här tydligen) och åkt på sightseeingtur i Viña del Mar och Valparaiso med 10 andra turister. Dessa 10 bestod av: 2 medelålders svenskar (som dessutom kom från Halmstad.. small world!) 2 Yankees från New York även dom typ 60+, sen hade vi ett par från Buenos Aires tro det eller ej men även dem var runt 60.. Men sen hade vi en familj på 4 pers från Rio de Janeiro och föräldrarna var nog bara i 50 års åldern. Hur som helst så var det en rätt kul grupp, plus att guiden var jättebra.. det kändes inte som att vi bara slussades runt utan hon gav oss valmöjligheter dessutom! Dessutom märktes det att Valparaiso var hennes hemstad så det var en väldigt "varm" guidning. Valparaiso jämförs tydligen med San Fransisco, mycket backar och kullar, trappor och konstiga hissar som inte riktigt är nå hissar.. men jag vet inte riktigt vad dom kallas *hehe* Anyway.. tror hon sa att det var 47 kullar.. eller var det 14.. haha! Hon prata så mycket om kullar att det kändes som 47.. När vi var uppe bland de trånga gränderna och njöt av den branta utsikten (och med mer hus bakom oss som klättrade upp längs bergväggen) frågade någon, vad gör man här uppe om det blir jordbävning? Jag tittade mig omkring och insåg att jag helst ville tänka på nåt annat.. nåt trevligt.. typ.. Delfiner. ;D Det var svårt att få bort den där bilden av att alla hus åker rutschkana ner i havet... Delfiner delfiner delfiner.. Det var i alla fall en fin utsikt! I Viña del Mar finns det något så kitchigt som en blom-klocka och många häst och vagn ekipage.. men vi har faktiskt inte åkt nå häst och vagn.. känns som en sån där pargrej haha fast alla tar ju redan förgivet att jag och Mr T är ett par... eeeeeewwwww! ;D haha

Efter vår sightseeingtur idag så gick vi på en TexMex restaurang, vrålhungrig! Men när jag fick in mina fajitas så tror jag att dom hade tänkt lite konstigt.. det var ju mat för 3 pers!!! Jag åt 2 jättegoda fajitas sen orkade jag inte mer.. och när servitrisen sen kom och plockade undan så såg hon helt jätteolycklig ut, fast jag sa att det var jättegott!! men att det var alldeles förmycket! Tony mötte henne på väg från toan och hon sa "din fru (!!) tyckte inte att maten var god :(" och då sa Mr T, "min kompis (!!) tyckte det var jättegott!! men att det var för mycket.." haha hon försökte skicka med mig maten i en doggybag dessutom, men jag tacka nej haha kändes lite pinsamt å lämna så mycket, det såg verkligen inte ut som jag hade ätit nåt. Jaja.. deras fel å servera så mycket mat!

Jag upptäckte precis att det gick å använda stavningskontrollen så att jag kunde få fram "å".. det var ju så dags! haha Men usch.. det är ju mindre än 2 veckor kvar tills vi åker hem nu.. fast mer än en vecka i alla fall ;D hmmm... Helena.. vi kanske ska luncha fredagen den 29 januari? men en liten senare lunch.. typ kl 13?
Förresten s
å saknar jag er alla.. fast jag saknar inte Sverige just nu! brrrrrr! vore bättre om ni alla kom hit! :D This is the shiiitzniiitz! ;D
Pussar!

Inga kommentarer: