måndag 25 januari 2010

Chile 10: Tillbaka i Tocopilla

Vi kom tillbaka i onsdags kväll efter att ha varit i Santiago ett dygn. Mr T var tvungen att få en stämpel på att hans syskonbarns intyg var korrekta.. det här är verkligen stämplarnas förlovade land. Men världen har ännu en gång visat sig vara liten, för på utrikesdepartementet där han skulle få stämpeln jobbade Patricia, hon som ville ha kaviar, knäckebröd och pepparkakor! (Det som Tony släpade på fram och tillbaka till Argentina och sen Vina del Mar och Valparaiso..) Så då fick vi tillfälle att träffa henne och överlämna godsakerna (förutom kaviarn som vi insåg väl i Santiago att den nog inte var ätbar längre.. den hade ju inte fått bo i ett kylskåp på en vecka). Hon var jättetrevlig och hade en del tips på vad vi kunde se och göra i Santiago, men det var så dags vi skulle ju flyga norrut igen. Kvällen innan hade vi irrat runt i Santiago och letat efter ett nice ställe å ta en drink på, men inte riktigt lyckats.. det var dessutom tisdag så det var ingen riktig puls på stan. Efter att vi fått stämpeln så åkte vi till ett gigantiskt shopping centrum, här fanns alla märkes affärer. Tony var på jakt efter en vit katt till sin mamma. Djuraffärerna här är lite annorlunda mot vad dom är hemma kan man säga, för inne i butiken fanns det burar med både hundvalpar och kattungar i, men ingen vit korthårig katt, bara perserkatter.. fint ska det va (6000kr styck). Så vi gled runt och kolla lite innan det var dags att åka till hotellet och hämta upp väskorna, en taxi senare så var vi på flygplatsen. Vi tänkte vara lite smarta och använda oss utav incheckningen via automat, men då kom bara Tonys boardinkort ut.. så det var bara å ställa sig i kön. Väl framme så fanns jag först inte med.. hmm.. men sen hittade dom mig (?!) Vi blev ännu en gång ombokade till ett tidigare flyg, toppen! Och vi fick sen de 2 sista platserna på bussen till Tocopilla.. flyt!

Väl tillbaka har vi tagit det lugnt, slappat på stranden, tagit en drink med en och annan kusin. En av dessa dagar på stranden så blev det helt plötsligt lite uppståndelse en bit ifrån oss. Sonen i en familj där hade "hittat" eller fångat kanske man ska säga.. en bläckfisk! ganska stor dessutom! Han fick dra loss den från armen där den sög sig fast.. eeewwww! Den åkte snabbt ner i en svart påse som sen låg och ryckte lite under parasollet..! Middagen fixad. ;)

I lördags var vi hemma hos moster Rita och där bjöd Desdi (Patricias pojkvän) på grillade revbenspjäll.. grymt goda!! Marinerade med chilli och nåt.. mmmm mumisga! Tanken var att vi skulle gå ut sen, men alla var lite sega och trötta, dessutom skulle Mr T och jag åka en sväng till Iquique (eller hur det nu stavas..) på söndagen (igår). Vi kom dit vid 20-tiden, vi skulle bo hos en annan moster (Ester), efter att vi hade kvällsfikat lite begav vi oss ut och gick längs strandpromenaden. Fullt med folk! och förutom en massa försäljare som hade dukat upp sina "godsaker" längs strandpromenaden så spelade även ett band (från Peru tror jag.. mycket flöjtar). Så det var fullt ös! :D Dessutom hade dom ett slags mini-skansen på stranden så nu har jag fått se alla slags lama-djur som bor i Atacama öknen (eller bergen), det fanns Alpaca, Lama och 3 andra som jag inte kommer ihåg vad de heter haha, dom såg typ likadana ut dessutom. :D

Idag har vi varit å besökt Tonys mormor och morfars gravar, chilenska kyrkogårdar är helt olika våra stillsamma kyrkogårdar. Här ligger alla ovan jord, kistorna skjuts in i en stenhylla typ (vit), och sen sätter man för framtill och skriver det man vill ska stå på graven. Sen har man "grannar" ovan eller under sig, eller till höger och vänster. Blommor, saker, kort och brev ställer man helt enkelt framför graven. Det var en grav som hade ett julkort som fortfarande spelade "jingle bells"... vet inte hur smakfullt det är.. men men! haha smaken är som baken.. delad! När vi var på väg där ifrån så sa Tony att det är ju jobbigt med sånna här kyrkogårdar när det är jordskalv och så.. mmm.. precis... ingen vacker syn det inte.. ne det är bättre med kremeringar! Efter gravbesöket var det dags för shopping.. Iquique har tydligen någon slags skattefri shopping zon, mycket krafs men en hel del bra saker också... Sprit och parfym! ;)
Nu är vi alla fall tillbaka i Tocopilla, imorgon är det sista dan här så det blir väl till att pressa på stranden.. jag har varit dålig på å pressa, men imorgon så! ;D Det här var nog sista inlägget under rubriken Chile dessutom... hoppas att det har varit trevlig läsning ;p