onsdag 12 september 2007

Det är skillnad på förort och förort

Igår när jag gick och skulle luncha med Anni (planeringsmöte inför helgens London-resa) så slog det mig "Vart är alkisarna?". Jag jobbar som en del av er vet i Alvik (alviksstrand, äppelviken =Bromma), ett av Stockholms finare områden, en "snobb förort" skulle man kunna kalla Alvik (även om Alvik låter lite som Alby som är raka motsatsen..). Anni och jag gick som vanligt till Coffee by George som ligger mitt i "centan", utanför är det ett litet torg med 8 parkbänkar i ring och det är ju där dom ska sitta!!! Men istället sitter det 4 mammor med barnvagnar och 2 snickare. Jag har aldrig sett en parkbänks-alkis i Alvik, även om läget e kanon, parkbänkarna i gott skick och allt. Förklaringen är att det inte finns ett Systembolag i Alviks centrum. Varför gör det inte det kan man undra? det brukar det ju göra i "centrum" av typen knutpunkt (i Alvik byter man till nockebybanan och tvärbanan). Dessutom har dom ett snobbigt ICA där i centan, där kan man köpa dyra, exklusiva och goda grejor till fredags myset.. men vill man ha vin till får man bege sig nån annan stans. För nu ska ni få veta att det är inte en slump eller taskig planering som ligger bakom avsaknaden av systembolag, det är nämligen så att när alviksborna fick höra att man kanske hade planer på att lägga ett systembolag där så skrek dom i högan sky! "Nej nej det går inte, då kommer vi få en massa parkbänks-alkisar i centrum" och röstade således ner förslaget. Men det går bra att lägga ett systembolag i Skärholmen, dom som bor där störs nämligen inte av lite parkbänk-alkisar.. eller?
"Yes! But not in my back garden"-fenomenet.

Saken är väl den att det inte finns samma förutsättningar för att driva och motsätta sig ett sådant förslag i Skärholmen som det gör i Alvik (med alla akademiker som bor där).

Men hur ska det egentligen gå för våra parkbänk-alkisar nu när mer och mer sprit köps över internet, är de kanske ett utdöende släkte? Och förresten är det inte en service Systembolaget borde börja med? Internetförsäljning? Eller skulle vi dricka mer om vi slapp bära hem det själva? *s* Sen har vi det där med att de inte vill ha öppet efter en viss tid, och inte på söndagar på grund av den svenska hälsan känns lite som ett urlakat argument med tanke på hur mycket miljoner de får in på alkoholskatten....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Vi ar ett mediaforetag i London som just nu ar intresserade av att kopa lite reklamplats pa bloggar i Sverige. Reklamen ar for ett coolt TV program.
Hoppas det ar ok att jag lamnade den har kommentaren pa din sida men jag kunde inte hitta din e-mail address.
Hor garna av dig till mig sa skickar jag ett mail med beskrivning och detaljer!
Ha det bra!
Weronika@unrulymedia.com