måndag 13 augusti 2007

Uppsala Reggae Festival

Attans va kul det var i lördags i Uppsala! I dagens artikel i DN om URF så står det faktsikt att det är en "fantastisk festival för det som gillar reggae" när man har tagit sig förbi informationen om hur många de har gripit med narkotika, 260 personer av 30.000 besökare på 3 dagar, "polisen tror att det bara var toppen på ett isberg", No shit sherlock!! Sen om vi fortsätter läsa mellan raderna, inga slagsmål och inga våldtäkter (som det alltid rapporteras om från alla andra festivaler). Det är ju allmänt vedertaget att de som röker gräs sällan blir våldsamma (Portugal tillät tex cannabis under fotbolls EM, för att det blir färre bråk då, smart eller?).
Med andra ord så är det en himla trevlig festival, vi låg på vår filt och sippa på en öl och njöt av gung-gung musiken, solen sken, allt var helt underbart. Asskön atmosfär, glada människor, jag såg egentligen bara en aspackad människa. Han "trumpetade" lite för oss innan han slog sig ner och frågade om han fick sova en liten stund bredvid oss.. ja visst sa jag. Han ville bli väckt efter 2 minuter, efter 5 min gjorde jag första försöket, men han vaknade inte, jag kollade puls och andning, han låg redan i framstupa sidoläge.. Efter ca 15 min kommer en annan kille förbi och säger, lever han? ja sa jag, han har puls, jag tror bara han e lite trött... Killen går ändå fram och kollar andning etc. Din kompis? frågar han Nej, är det din? frågar jag.. nej svarar han och går sen vidare med ett leende, men visst var det gulligt gjort?! efter 20 min vaknar killen, och vill ha en nackmassage eftersom han sovit lite konstigt.. jo jo, det och ett glas vatten fick han. Sen satt han med oss en stund innan han strosa vidare ut i festivalvimlet.

Med risk för att framstå som drogliberal så tycker jag nog ändå att "polisen" skulle kunna göra ett ganja undantag på den här festivalen? Gräsrökandet är ju en subkultur till musiken och hör liksom lite till. Det skulle kanske få finnas en "coffee shop" eller två på området? Å andra sidan så fanns det rätt mycket barn och ungdomar på festivalen, och det klart att de inte ska utsättas för röken, men det samma gäller ju även alkoholen i det fallet.
Sen kan jag inte låta bli att undra hur det är på andra festivaler, hur mycket droger finns det på dom? Är det tyngre droger? och sätts det lika mycket resurser på att "fånga" dom som tar droger på tex Hultan som på URF? *hmmm* Men det verkar inte lika spännande för journalister att skriva om i alla fall..

Musikmässigt så tycker jag Gentleman och Capleton var bäst, den förstnämnda är en tysk reggae artist, som känns så himla ödmjuk och erbjuder skönsång till härliga rytmer. Capleton som avslutade festivalen fick hela Uppsala att go crazy! Vilken skön lirare! I sin silver och ljusblå pyjamas (?!) och "turban" bjöd han på sig själv till 110%, jag gillade inte alltid musiken, men hans scenframträdande var otroligt medryckande, och jag fick gåshud vid ett par tillfällen. Supernice!
Jag tänker försöka gå igen nästa år.. nån som vill hänga på?! *haha*

Inga kommentarer: