torsdag 23 augusti 2007

tentan avklarad!!

jipppiii! eller.. tentan gjord kanske jag ska säga, avklarade vet jag inte, men hoppas! Om jag inte klarar den har jag redan det perfekta försvarstalet redo.. så klart! *s* För så är det ju, det är svårt att ta kritik (både bra och dålig faktiskt). Men jag var ju på ett så underbart seminarium i våras, "Ta skit och gör det till guld" med Annika R Malmber och Peter Svartling. Det handlade just om hur "man" tar och ger kritik utan att gå in i försvarsposition.. som illustrationer använde de inslag från IDOL uttagningen 2006... hehehehe hur kul som helst! Jag fick en helt annan bild av Peter än den man har fått i media.. och Annika visste jag redan var en underbart karismatisk människa, för henne och hennes företag Teamdesign har de använt sig av här på jobbet.
Förutom att lära ut tekniker så gick de även in på "stil typer", de använder sig av 4 typer, och vilka problem som uppstår när tex typ A (som är väldigt dramatisk och älskar att stå i centrum) ska ge feedback till typ K (som är analytisk och lite tillbaka dragen), det blir lätt en krock! Mycket intressant...
Men kritik, om den är konstruktiv är ju faktiskt himla bra, det är ju ett sätt att lära sig, utvecklas, eller bara bli mer medveten... Guld värt!
En teknik som de lärde ut är "Rosa, Risa, Rosa", börja med något positivt, sen det som du vill se en förändring på, och avsluta med något positivt. Fast sen så sa min syster Lotta, - livs coachen - en ännu bättre metod. "Bra, Bra, Bättre" jag ska illustrera ett exemple på mig själv...
"Jenny, det är otroligt kul att se att du klarar av att både plugga på kvällarna och jobba på dagarna, att du sen även satt hela söndagen och läste är ju fantastiskt, tänk om du även hade strukturerat ditt läsande kring de instuderingsfrågor du fick av din lärare så hade tentan säkert gått ännu bättre!" här kan jag ju bara nicka och svara ja med ett leende, istället för att få den här slängd i ansiktet "om du kör på tentan så är det för att du e så j-la lat å inte strukturerar dig ordentligt!!", för då hade jag ju varit tvungen å gå i försvar med "men vadååååå jag jobbar ju, och läsa 3 böcker på 1½ vecka när man jobbar heltid är faktiskt jääääkligt mycket, jag fick veta om tentan för sent.." etc etc. inte särskilt konstruktivt, va?! *s*
Så lägg lite tid och tanke på HUR ni säger saker, om ni vill att meddelandet ska gå fram så smidigt som möjligt, detta kan med fördel användas på arbetsplatser, föräldrar, pojkvänner/flickvänner, barn, kompisar men inte husdjur (Bilbo slår dövörat till oavsett..)

:D

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).